Ako požiadať o láskavosť: psychologická technika pre zaručené výsledky

Všimli ste si, ako niektorí ľudia ľahko získavajú pomoc, zatiaľ čo iní sú neustále odmietaní.

Nie je to o šťastí, ale o skrytých zákonitostiach ľudskej psychológie a komunikácie, uvádza korešpondent .

Náš mozog podvedome vyhodnocuje každú požiadavku z hľadiska nákladov a potenciálnych výhod. Nesprávne formulovaná požiadavka okamžite vyvoláva vnútorný odpor a snahu brániť sa. Správny prístup aktivuje mechanizmy sociálnej interakcie a spolupráce.

Pixabay

Kľúčovou chybou je vyslovenie priamej požiadavky, postavenie osoby pred fakt, že pre vás musí niečo urobiť. Takáto formulácia vytvára tlak povinnosti a často vedie k odmietnutiu. Oveľa účinnejšie je zmeniť monológ na dialóg tým, že osobu zapojíte do diskusie o vašej úlohe.

Hlbší dôvod odmietnutia spočíva v porušení zásady dobrovoľnosti a reciprocity. Tvrdá požiadavka zbavuje človeka pocitu kontroly nad situáciou a práva na výber. Vytvorenie ilúzie spoločného riešenia problému obchádza tento vnútorný odpor.

Mechanizmus fungovania efektívneho žiadania je založený na teórii výmeny a spoločenskej povinnosti. Najprv vytvoríte psychologický kontext, v ktorom je pomoc vnímaná ako logický a hodnotný príspevok. Potom jemne vediete osobu k tomu, aby sa sama rozhodla pomôcť.

Ak budete na ľudí naďalej tlačiť priamymi požiadavkami, narazíte na čoraz väčší odpor. Časom môže utrpieť vaša povesť v tíme alebo medzi priateľmi a začnú sa vám vyhýbať. Okruh potenciálnych pomocníkov sa bude neustále zužovať.

Prvým krokom k zmene situácie je zmena komunikačného vzorca z „Chcem, aby si…“ na prieskumný postoj. Rozhovor začnite kontextom problému a opíšte svoju situáciu bez toho, aby ste sa priamo pýtali. To umožní druhej osobe pochopiť vašu potrebu bez pocitu nátlaku.

Druhým krokom je formulovať žiadosť ako spoločné hľadanie riešenia. Použite konštrukciu „Stojím pred takouto úlohou a zaujíma ma tvoj názor na to, ako by sa to dalo urobiť lepšie“. Táto fráza posúva rozhovor do režimu brainstormingu a partnerstva.

Tretím krokom je poskytnúť osobe jednoduchý spôsob, ako povedať nie bez straty tváre. Dajte jasne najavo, že pochopíte, ak je zaneprázdnený alebo nemá možnosť pomôcť. Odstránenie tlaku povinnosti mnohonásobne zvyšuje pravdepodobnosť súhlasu, pretože ľudia pomáhajú ochotne.

Štvrtý krok upevňuje úspech prejavením úprimnej vďačnosti a uznania. Nezabudnite dať človeku najavo, akým konkrétnym prínosom prispel a ako bola jeho pomoc pre vás cenná. To vytvára pozitívnu skúsenosť a základ pre budúce produktívne interakcie.

Pravidelné používanie tohto prístupu pretvára vaše komunikačné návyky na hlbokej úrovni. Začnete sa nielen pýtať, ale aj budovať silné väzby založené na vzájomnom rešpekte a efektívnej spolupráci. Pomoc sa stane prirodzenou súčasťou vašich sociálnych vzťahov, a nie náročnou úlohou.

Prečítajte si tiež

  • Ako rozpoznať manipuláciu v komunikácii: 3 isté znaky, ktoré väčšina ľudí ignoruje
  • Prečo úspešní ľudia niekedy prehrávajú: Stratégia kontrolovanej porážky pre dlhodobé víťazstvo

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Užitočné tipy a triky pre každodenný život